Skip to main content

FAKTA HARIAN - FAKTA Mengenai Coklat



1.Seorang pencuri berlian berjaya mendapatkan permata bernilai 28 juta dollar pada tahun 2007 kerana dia berjaya mendapat kepercayaan dari pengawal keselamatan yang bekerja di bank Antwerp,Belgium dengan memberi coklat berulang kali.


2.NAZI pernah merancang untuk membunuh Winston Churchill dengan meletupkan coklat bar.

3.Nama saintifik untuk pokok yang menghasilkan coklat adalah Theobrama Cacao yang bermaksud "makanan dari Dewa"

4.Coklat mempunyai lebih 600 perisa campuran manakala wain merah hanya 200.

5.Therobomine,campuran dalam coklat yang boleh menyebabkannya beracun untuk membunuh anjing juga boleh membunuh manusia.Secara purata,kanak-kanak 10 tahun harus makan 1,900 coklat susu mini Hershey untuk sampai ke dos yang membawa maut.

6.Bangsa maya dipercayai bangsa pertama yang kerap menanam cacao dan minum coklat.Bangsa Aztek mendapatnya kemudian tetapi terpaksa dagangnya kerana tidak dapat membesarkan pokok itu.

7.Perkataan "coklat" datang dari perkataan Aztek "xocoatl" yang merujuk kepada minuman pahit,pedas yang bangsa Aztek telah hasilkan dari kacang cacao.

8.Coklat dikonsumikan sebagai "cecair" bukan "pepejal" berdasarkan 90% sejarahnya.

9.Maharaja Aztek,Montezuma II minum lebih 50 cawan coklat setiap hari.

10.Kadang-kadang askar dibayar dengan Coklat ketika Perang Revolusi.

11.Ruth Wakefield,pencipta biskut cip coklat menjual resepinya kepada Nestle sebagai pertukaran untuk bekalan coklat sepanjang hayat.

12.Coklat bar pertama dicipta pada 1874 oleh Joseph Fry.

13.Pada 1947,beratus kanak-kanak Kanada memboikot coklat kerana harga sekeping coklat bar naik dari 5 hingga 8 sen.

14.Andies Candies pada asalnya dipanggil "Andy's Candy's" tetapi penciptanya,George Andrew Kanelos menukarnya kerana dia sedar yang lelaki tidak mahu membelikan isteri atau kekasih meraka coklat dengan nama lelaki lain di atasnya.

15.Coklat bar yang paling berharga adalah coklat Cadbury yang berumur 100 tahun yang pernah dibawa oleh Kapten Robert Scott sepanjang Ekspedisi Mencari ke Antartik (Discovery Expedition to the Antarctick)nya yang pertama.Coklat itu dijual pada harga 687 dollar(lebih kurang RM 2,061)di dalam sebuah lelongan pada tahun 2001.

16.Coklat bar yang terbesar di dunia seberat 12,770 pound.

17.Kek coklat German(German chocolate cake) tiada kaitan dengan Jerman.Ia dinamakan sempena nama penciptanya,Sam German.

18.Terdapat sedikit kaffein di dalam coklat.Kebanyakannya mengandungi 10 miligrams kaffein di dalamnya tetapi, coklat yang lebih gelap boleh mengandungi kaffein sebanyak setin coca~cola.

19.Sebuah kajian pada 2013 mendapati bau coklat di kedai buku membuatkan 40 peratus pelanggan cenderung untuk membeli buku memasak atau novel romantis manakala 22 peratus cenderung untuk membeli buku pelbagai jenis.

20.Sebuah kajian di London pada 2004 mendapati 70% orang akan mendedahkan kata laluan mereka sebagai pertukaran untuk coklat.

21.Orang Amerika membeli 58 juta pound coklat pada Valentine's Day setiap tahun,membuatkan 5% jualan untuk sepanjang tahun.

22.Lapangan Terbang Brussel adalah penjual coklat terbesar.Sebagai pembekal,mereka menjual lebih 800 tan coklat setiap tahun.

23.Ketika menulis fakta nombor 15,secara tiba-tiba penulis terbayang sejenis haiwan popular berwarna merah jambu yang sedang senyum.
------------------------
Blog ini masih dalam ujikaji dan perkembangan.Harap pembaca dapat berkongsi pendapat bagaimana kami boleh mengembangkan blog ini. :)

Comments

Popular posts from this blog

Fakta Mengenai Rama-Rama

Fakta Mengenai Bunga Matahari

Fakta Mengenai Kura-Kura