Skip to main content

FAKTA HARIAN - FAKTA Mengenai Tembok Besar China



Read More informations about Great Wall of China here.


1. Tembok besar China tidak termasuk dalam senarai 7 persoalan dunia purba.Ia termasuk dalam 7 persoalan dunia zaman pertengahan.

2. Pada tahun  1987,UNESCO
memasukkan Tembok Besar China dalam senarai tempat kebangsaan dan bersejarah paling besar mereka.

3. "Tembok Besar China adalah satu dan dibina dalam bentuk berterusan" hanyalah mitos.Sebenarnya,ia bukan dalam bentuk berterusan dan telah dibina oleh pelbagai dinasti untuk melindung sempadan utara China.

4. Semasa pembinaanya,Tembok Besar China dipanggil "kuburan terpanjang di bumi" kerana ia meragut terlalu banyak nyawa untuk membinanya.Laporan mengatakan ia meragut lebih sejuta nyawa.

5. Tembok Besar China adalah struktur buatan manusia terpanjang di dunia.

6. Bahagian Tembok Besar China yang paling banyak dilawati adalah di Badaling,berdekatan Beijing di mana ia dibina ketika Dinasti Ming.Ia juga bahagian pertama daripada tembok itu untuk pelancongan.

7. Kesemua tembok pertahanan China yang dibina beribu tahun dahulu berukuran 50 000 km.Ukuran lilitan bumi adalah 40 000 km.

8. Kerana Tembok Besar China bukan dalam bentuk berterusan (tidak bersambung),penjajah Mongolia diketuai Genghis Khan tidak mempunyai masalah mengelilingi tembok itu kemudian menakluki kebanyakan kawasan utara China di antara 1211 masihi dan 1223 masihi.Mereka menakluki China sehingga 1368 masihi ketika Ming mengalahkan orang Mongolia.

9. Dinasti-dinasti selepas Qin yang betul-betul menambah dan membina semula Tembok Besar China adalah Dinasti Han,Sui,Jin dan yang paling terkenal,Ming.


10. Legenda paling popukar mengenai Tembok Besar China adalah mengenai Meng Jiang Nu,isteri seorang pekebun yang dipaksa bekerja membina tembok itu ketika Dinasti Qin.Apabila dia tahu suaminya mati ketika bekerja,dia menangis sehingga tembok itu runtuh.(bukan cerita penuh)

11. Volitaire ( 1694-1778 ) membincangkan mengenai Tembok Besar China beberapa kali tetapi masih tidak memutuskan poin sebenar.Dia juga menganggap piramid Mesir "keanak-anakan" berbanding Tembok Besar China di mana ia adalah "kerja bagus".Dia juga ada memanggil Tembok Besar China "monumen kepada ketakutan".

12. Ketika Revolusi Budaya Cina ( 1966 -1968 ) Tembok Besar China dipandang sebagai ancaman dan orang-orang berani mengambil batu-bata dari tembok itu dan menggunakannya di dalam kandang atau rumah mereka.

13. Lawatan Presiden Nixon ke China pada tahun 1972 meningkatkan pelancongan ke Tembok Besar China.Dengan pelancongan yang meningkatkan,beberapa bahagian di Tembok itu diambil semula dan selepas kematian Mae Zedong,kerajaan China sedar tembok itu adalah simbol penyatuan negara itu.

14. Tembok besar China sering dibandingkan dengan naga.

15. Semasa  Dinasti Ming,hampir sejuta askar berkata akan melindungi tembok itu daripada orang gasar dan orang bukan Cina.

16. Satu bahagian tembok besar China di wilayah Gansu mungkin akan hilang 20 tahun akan datang akibat hakisan.

17. Pertempuran terakhir di tembok besar China adalah pada 1938 iaitu perang Sino-Jepun dimana ia adalah perang Republik China dan Empayar Jepun.Kesan peluru masih boleh ditemui di tembok itu adalah  di Gubeikou.

18. Pelbagai kuil dibina di sepanjang Tembok Besar China sebagai penyembahan kepada dewa perang,Guandi.

19. Pada tahun 2004,lebih 41.8 juta pelawat asing ke Tembok Besar China.

Comments

Popular posts from this blog

Fakta Mengenai Rama-Rama

Fakta Mengenai Bunga Matahari

Fakta Mengenai Kura-Kura